Aankomende evenementen
Calendar
Evenementen
Gnawa-Fest: Conférence-Lezing van Chouki El Hamel
Chouki El Hamel is directeur van het Center for Maghrib Studies en hoogleraar geschiedenis!
Locatie:
Université Libre de Bruxelles (ULB)
Franklin Rooseveltlaan 501050 Brussel
Info:
Chouki El Hamel is directeur van het Center for Maghrib Studies en hoogleraar geschiedenis aan de School of Historical, Philosophical and Religious Studies van de Arizona State University, gespecialiseerd in West- en Noordwest-Afrika. Hij is gespecialiseerd in West- en Noordwest-Afrika. Zijn opleiding en doctoraalstudies volgde hij aan de Sorbonne-universiteit (Parijs I & VII, Frankrijk). Hij was een scholar in residence aan het Schomburg Center for Research in Black Culture in New York City. In 2017 ontving hij een Fulbright beurs voor onderzoek in Marokko. Hij is een Africanist die vooral geïnteresseerd is in de subalterne relatie van dienstbare en gemarginaliseerde gemeenschappen tot islamitische heersende instellingen. Zijn onderzoek naar deze relaties draait om kwesties als slavernij, ras/etniciteit/kleur, gender, macht/klasse en herstelrecht.
Hij publiceerde twee boeken en vele wetenschappelijke artikelen in academische tijdschriften en populaire magazines. Zijn interviews, commentaren en essays verschenen op internationale podia zoals de Franse krant Le Monde, het Duitse tijdschrift Bilatéral, de Marokkaanse tijdschriften Zamane en TelQuel, en Jadaliyya (geproduceerd door het Arab Studies Institute in de VS). Hij is de auteur van Zwart Marokko: A History of Slavery, Race, and Islam (Cambridge University Press, 2013). Dit boek werd in 2019 in het Frans vertaald. Hij werkt nu aan een nieuw boekproject getiteld "The Hidden Story of Maroons in Morocco." Onlangs publiceerde hij The Story Map: Race & Slavery. Een website die een uitstekende ingang biedt tot een breder publieksgericht debat over slavernij en ras in Noord-Afrika.
Het is bekend dat Gnawa hypnotiserende, ritmische en prachtige muziek heeft gemaakt. Deze prachtige muziek bracht Gnawa-bewonderaars van over de hele wereld. Maar de mensen die deze kunst vertegenwoordigen, hebben geen gemakkelijk leven geleid. Het verhaal van het Gnawa-volk is diep geworteld in de geschiedenis van een specifieke slavengemeenschap. Gnawa is, zoals wijlen Randy Weston opmerkte, alsof je ‘de zwarte kerk, jazz en blues allemaal tegelijk hoort’.
Gnawa vertegenwoordigt de diaspora van zwarte West-Afrikanen in Marokko, van wie de meerderheid met geweld door de Sahara werd vervoerd en in verschillende delen van Marokko werd verkocht. De historische reis van de Gnawa in Marokko en hun fascinerende integratie in het Marokkaanse sociale landschap behouden nog steeds een cultureel en sociaal onderscheidend vermogen. De Gnawa als spirituele en muzikale groep werd een quasi-corporate gemeenschap die alle zwarte deelnemers met verschillende etnische achtergronden absorbeerde en empowerde. De historische macht van deze tot slaaf gemaakte en gemarginaliseerde groep komt duidelijk tot uiting in de teksten van hun liedjes. Daarom breiden hun liedjes het archief van zwarte subjectiviteit uit. Het bestaan van Gnawa is een getuigenis van de geleefde ervaring van zwarte Marokkanen. De belangstelling voor gnawamuziek kan grotendeels worden toegeschreven aan jazzambassadeurs als Randy Weston, een internationale aantrekkingskracht die eind jaren negentig leidde tot de oprichting van het Gnawa and World Music Festival in Essaouira.
Deze lezing wordt georganiseerd in samenwerking met het Centre d'Anthropologie Culturelle en het Laboratoire de Musicologie van de Université Libre de Bruxelles.
Vindt plaats in het ULB in de "Hall des Marbres" (AX1.26)
Inkom: Gratis!
Gnawa-Fest: Concert re:encounter#
Betreed de magische wereld van re:encounter#
Locatie:
37 Parvis de Saint-Gilles 1060 Saint-Gilles
Info:
Betreed de magische wereld van re:encounter# - een boeiende ontmoeting tussen zeven minstrelen, elk een ambassadeur van hun unieke muzikale subcultuur in het bruisende hart van Brussel. Onder leiding van de visionaire Robbe Bey Latré, brengt dit collectief een unieke blend van improvisatie en instant compositie tot leven. Het resultaat? Een muzikaal verhaal dat zowel meditatief en meeslepend is als groovy en soulvol - een verhaal dat de diverse muzikale landschappen van Brussel weerspiegelt. Maak kennis met een ensemble van buitengewone talenten: een griot (Kaito Winse), een gnawa maâlem (Hicham Bilali), een grooveduizendpoot (Falk Schrauwen), een bastroubadour (Paula Léona), een spacejazzpoëet (Joos Vandueren), een impro-tovenares (Lucia Pires) en een trance-etnograaf (Robbe Latré). Samen vormen zij je gidsen voor een avontuurlijke muzikale expeditie.
re:encounter# is geboren om grenzen te overschrijden en opent vaak het podium voor collectieve improvisatiesessies, waar het publiek deel kan nemen aan spontane jamsessies. Dus bereid je voor om deel te worden van deze grensverleggende ervaring!
In coproductie met Crix en de Gemeente Sint-Gillis
Inkom: 10 €
Gnawa-Fest: Females Gnawa
Concert Hajar Alaoui & 3000K Fusion feat. Hanane Abdallah, Laïla Amezian , Fidia Samba & Madeena Dicko.
Locatie:
Gemeenschapscentrum De Vaartkapoen
Sint-Josefstraat 14 1080 Molenbeek-Saint-Jean
Info:
2 Concerten, Hajar Alaoui & 3000K Fusion feat. Hanane Abdallah, Laïla Amezian , Fidia Samba & Madeena Dicko een verrassingsoptreden van een fantastisch gospelkoor!
Deze concerten zijn meer dan alleen een muzikaal spektakel; het is een viering van vrouwelijke kracht, doorzettingsvermogen en culturele erfgoed.
Reis mee door de klanken van 3000 kilometer die Brussel van Marokko scheiden, in een uniek muzikaal spektakel dat migratie en ontmoeting viert. Deze ode aan de rijke tradities van gnawa-, traditionele, jazz- en fusionmuziek belooft een betoverende ervaring te worden.
Hicham Bilali neemt ons mee terug naar de oorsprong van gnawa muziek, met zijn meesterlijke bespeling van de guembri, qraqib en drums met composities die de ziel van het gastland omarmen en arrangementen die nieuwe muzikale horizonten verkennen in samenwerking met uitmuntende gastmuzikanten.
Hicham Bilali heeft de afgelopen 20 jaar samengewerkt met een divers palet aan muzikanten uit alle uithoeken van de wereld, van Algerije tot Congo, van België tot India. Gnawa 3000k is een eerbetoon aan deze ontmoetingen, waarbij traditionele klanken worden verrijkt en grenzeloze creativiteit wordt aangewakkerd. Elk concert binnen het 3000k project is een transformatieve ervaring, een uitnodiging om nieuwe werelden te ontdekken en te omarmen.
Voor deze editie wordt Hicham Bilali vergezeld door Hanane Abdallah en Laïla Amezian. Beiden groeiden op in Brussel en voelden zich onvermijdelijk aangetrokken tot muziek. Vanaf zeer jonge leeftijd begeleidde Hanane Abdallah muzikanten uit haar buurt naar avonden, waar ze het Gnawa-repertoire leerde, maar ze was ook geïnteresseerd in andere populaire Marokkaanse stijlen, zoals daqqa marrakchiya en chaabi. Laïla Amezian wijdde zich op haar beurt eerst aan jazz- en fusionprojecten voordat ze geïnteresseerd raakte in het Marokkaanse volkserfgoed. In deze vocale ontmoeting mixen de twee solisten hun stemmen om de muziek waar ze van houden weer te geven.
Hajar Alaoui, een Marokkaanse zangeres met een opmerkelijke carrière, verweeft traditie en moderniteit in haar betoverende muziek. Oorspronkelijk uit Salé, imponeerde ze al op jonge leeftijd met haar uitzonderlijke stem, geïnspireerd door de legendarische Oum Kalthoum. Gepassioneerd door Gnawa-muziek, vestigde ze zich in Essaouira, waar haar talent haar snel naar het muzikale toneel bracht. Door samen te werken met gerenommeerde artiesten zoals Hamid Bouchnak en deel te nemen aan internationale projecten, heeft Hajar een unieke fusie gecreëerd tussen haar Marokkaanse erfgoed en hedendaagse invloeden. Een talent dat je absoluut moet ontdekken op het Gnawa Fest!
Inkom: 20€ --> Beperkte tickets via Empact aan 10€! Mail naar secretariaat@empact-vzw.be of bel naar 03 204 10 10.
Gnawa-Fest: LILA met M‘allem Hamid Dkaki
Een "Lila" is een traditioneel ritueel binnen de Gnawa-cultuur, dat voornamelijk voorkomt in Marokko en een aantal andere Afrikaanse landen.
Locatie:
GC De Rinck
7 Place de la Vaillance 1070 Anderlecht
Info:
Een “līla” is een traditioneel ritueel uit de Gnawa-cultuur, dat voorkomt in Marokko, maar ook in andere vormen in landen van de Afro-diaspora, waar het andere namen heeft: diwān in Algerije, stambēli in Tunesië, Candomblé in Brazilië, Santería in Cuba ... Het is een bijeenkomst gericht op het verkrijgen van genezing, bescherming en harmonie, naast andere spirituele doelstellingen. Tijdens een līla komen mensen samen om te luisteren naar muziek gespeeld op traditionele instrumenten zoals de guembri, qrāqib en tbāl. Begeleid door liederen en dansen distilleert de muziek een diepe spirituele ervaring.
Het belangrijkste doel van een līla is om van muziek en dans te genieten, maar ook om genezing en bescherming te zoeken, om relaties met geesten tot rust te brengen of om advies te verkrijgen van onzichtbare entiteiten. In de Afrikaanse diaspora hebben zich unieke muzikale tradities ontwikkeld binnen gemeenschappen van Afro-afstammelingen. Deze muziek getuigt van hun ervaring van ontworteling en herinnert aan elementen van hun religie, hun cultuur en hun geschiedenis als slaven. Hun gemeenschappelijke wortels liggen in de tradities van Afrika bezuiden de Sahara en ze hebben allemaal de erfenis van de slavernij in hun culturele uitingen verweven.
Blues, gnawa, capoeira, candomblé, zār en voodoo zijn allemaal met elkaar verbonden door een spirituele en historische relatie. Voor deze speciale Brusselse editie van Gnawa Fest is m’allem Hamid Dkaki uit Fez onze speciale gast. Het begeleidt deze unieke avond en dit nachtelijke ritueel met de Brusselse Gnawa-muzikanten van Black Koyo.
Inkom: 25€ voor maaltijd en optreden.
Gnawa-Fest: Lezing Cynthia Becker
Donderdag 26/09/24 van 19u tot 22u.
Cynthia Becker is hoogleraar kunstgeschiedenis en architectuur aan Boston University.
Locatie:
Muntpunt Library
6 Place de la Monnaie 1000 Bruxelles
Info:
Cynthia Becker is hoogleraar kunstgeschiedenis en architectuur aan Boston University. Haar onderzoek en onderwijs richten zich op de visuele cultuur van Afrika en de diaspora, met een bijzondere nadruk op Noord-Afrika, waarbij ze zich concentreert op de late negentiende eeuw tot het heden. Naast haar boek Amazigh Arts in Morocco(2006) is haar onderzoek gepubliceerd in talrijke museumcatalogi, boekdelen en tijdschriften, waaronder African Arts, Contemporary Islam, Critical Interventions, RES: Anthropology and Aesthetics, en The Journal of North African Studies. Haar meest recente boek Blackness in Morocco: Gnawa Identity through Music and Visual Culture (U of MN Press, 2020), onderzoekt hoe het concept zwartheid tot uitdrukking komt in Marokko door middel van kleding, beeldende kunst, religieuze ceremonies en muzikale optredens.
Inkom: 5€