Gnawa-Fest: Conférence-Lezing van Chouki El Hamel
Chouki El Hamel is directeur van het Center for Maghrib Studies en hoogleraar geschiedenis!
Locatie:
Université Libre de Bruxelles (ULB)
Franklin Rooseveltlaan 501050 Brussel
Info:
Chouki El Hamel is directeur van het Center for Maghrib Studies en hoogleraar geschiedenis aan de School of Historical, Philosophical and Religious Studies van de Arizona State University, gespecialiseerd in West- en Noordwest-Afrika. Hij is gespecialiseerd in West- en Noordwest-Afrika. Zijn opleiding en doctoraalstudies volgde hij aan de Sorbonne-universiteit (Parijs I & VII, Frankrijk). Hij was een scholar in residence aan het Schomburg Center for Research in Black Culture in New York City. In 2017 ontving hij een Fulbright beurs voor onderzoek in Marokko. Hij is een Africanist die vooral geïnteresseerd is in de subalterne relatie van dienstbare en gemarginaliseerde gemeenschappen tot islamitische heersende instellingen. Zijn onderzoek naar deze relaties draait om kwesties als slavernij, ras/etniciteit/kleur, gender, macht/klasse en herstelrecht.
Hij publiceerde twee boeken en vele wetenschappelijke artikelen in academische tijdschriften en populaire magazines. Zijn interviews, commentaren en essays verschenen op internationale podia zoals de Franse krant Le Monde, het Duitse tijdschrift Bilatéral, de Marokkaanse tijdschriften Zamane en TelQuel, en Jadaliyya (geproduceerd door het Arab Studies Institute in de VS). Hij is de auteur van Zwart Marokko: A History of Slavery, Race, and Islam (Cambridge University Press, 2013). Dit boek werd in 2019 in het Frans vertaald. Hij werkt nu aan een nieuw boekproject getiteld "The Hidden Story of Maroons in Morocco." Onlangs publiceerde hij The Story Map: Race & Slavery. Een website die een uitstekende ingang biedt tot een breder publieksgericht debat over slavernij en ras in Noord-Afrika.
Het is bekend dat Gnawa hypnotiserende, ritmische en prachtige muziek heeft gemaakt. Deze prachtige muziek bracht Gnawa-bewonderaars van over de hele wereld. Maar de mensen die deze kunst vertegenwoordigen, hebben geen gemakkelijk leven geleid. Het verhaal van het Gnawa-volk is diep geworteld in de geschiedenis van een specifieke slavengemeenschap. Gnawa is, zoals wijlen Randy Weston opmerkte, alsof je ‘de zwarte kerk, jazz en blues allemaal tegelijk hoort’.
Gnawa vertegenwoordigt de diaspora van zwarte West-Afrikanen in Marokko, van wie de meerderheid met geweld door de Sahara werd vervoerd en in verschillende delen van Marokko werd verkocht. De historische reis van de Gnawa in Marokko en hun fascinerende integratie in het Marokkaanse sociale landschap behouden nog steeds een cultureel en sociaal onderscheidend vermogen. De Gnawa als spirituele en muzikale groep werd een quasi-corporate gemeenschap die alle zwarte deelnemers met verschillende etnische achtergronden absorbeerde en empowerde. De historische macht van deze tot slaaf gemaakte en gemarginaliseerde groep komt duidelijk tot uiting in de teksten van hun liedjes. Daarom breiden hun liedjes het archief van zwarte subjectiviteit uit. Het bestaan van Gnawa is een getuigenis van de geleefde ervaring van zwarte Marokkanen. De belangstelling voor gnawamuziek kan grotendeels worden toegeschreven aan jazzambassadeurs als Randy Weston, een internationale aantrekkingskracht die eind jaren negentig leidde tot de oprichting van het Gnawa and World Music Festival in Essaouira.
Deze lezing wordt georganiseerd in samenwerking met het Centre d'Anthropologie Culturelle en het Laboratoire de Musicologie van de Université Libre de Bruxelles.
Vindt plaats in het ULB in de "Hall des Marbres" (AX1.26)
Inkom: Gratis!